pouyab

شیرآلات صنعتی، ابزاری جهت هدایت و کنترل سیالات مختلف در سیستم‌ها و صنایع مختلف می‌باشند. امروزه بخش عظیمی از انرژی انسانی صرف هدایت و انتقال انواع سیالات از جمله آب، فاضلاب، نفت، گاز و… می‌شود، از این رو سالانه هزینه‌های بسیاری در سراسر جهان جهت تولید و بهره‌برداری از این...
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۲
دسته بندی ها : دانستنی‌ها

شیرآلات صنعتی، ابزاری جهت هدایت و کنترل سیالات مختلف در سیستم‌ها و صنایع مختلف می‌باشند. امروزه بخش عظیمی از انرژی انسانی صرف هدایت و انتقال انواع سیالات از جمله آب، فاضلاب، نفت، گاز و… می‌شود، از این رو سالانه هزینه‌های بسیاری در سراسر جهان جهت تولید و بهره‌برداری از این شبکه‌های تاسیساتی صورت می‌گیرد.

در نگاه خرد شیرآلات صنعتی در بسیاری از ساختمان‌ها و مجموعه‌های اداری و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما آیا در انتخاب این محصولات نگاهی علمی در جهت تامین آن‌ها متناسب با کاربرد مجموعه‌های مختلف وجود دارد؟ اغلب پاسخ به این سوال به صورت منفی است اما تحقیق در مورد چرایی این سوال جای بحث دارد.

در اکثر مجموعه‌های کوچک استفاده از شیرآلات صنعتی تحت نظر کارشناس متخصص صورت نمی‌گیرد و صرفا بر اساس تجربه‌های فردی و نه علمی به تامین این قطعات می‌پردازند. بسیاری از مالکان به دلیل عدم آینده‌نگری و اجتناب از خرید محصولاتی باکیفیت، مقاوم و با توان بالاتر و فقط برای رفع نیاز، خود را دچار هزینه‌های تکرار و ترمیم شیرآلات می‌کنند.

باید توجه کرد شیرآلات صنعتی در انواع و کارکردهای متفاوت ساخته می‌شوند که لازم است قبل از تهیه، به نوع کاربرد آن‌ها و نیاز خود، توجه کافی داشته باشیم. برخی از ویژگی‌های این شیرآلات صنعتی شامل: نحوه مسدود کردن جریان، جنس متناسب با نوع سیال (آب یا مواد روغنی)، ضخامت لوله و اتصالات و … و انواع شکل‌های متفاوت شامل شیر پروانه‌ای، شیر سوزنی، شیر کشویی و … که انتخاب آن‌ها بر اساس شرح کاری آن‌ها، لازم به توجه است.

یکی دیگر از نکات کلیدی در تهیه شیرآلات صنعتی توجه به نکات ساختمانی آن است:

جنس بدنه داخلی و خارجی شیرآلات: جنس بدنه داخلی از جهت نوع مواد سیال مهم است و جنس بدنه خارجی شیرآلات از جهت نوع اقلیم مورد استفاده

نوع مسدود کننده: به جهت کنترل فشار مواد سیال

نوع عملگرها: شامل انواع عملگرهای اتوماتیک، دستی، بادی یا پنوماتیک و…

فنرها: از جهت نوع بازگشت پذیری

استفاده از شیرآلات صنعتی در صنایع پتروشیمی، سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی، تاسیسات کارخانه‌ها و آب و فاضلاب و همچنین سایر صنایع مرتبط با سیالات روغنی و اسیدهای خورنده، از پیچیدگی بالایی برخوردار است. بدین صورت که نیاز است اغلب در محل اتصالات این تاسیسات از هشداردهنده‌های اتوماتیک استفاده کرد. همچنین تعویض و یا رسوب‌گیری متداول و دوره‌ای از شبکه‌های انتقال و شست و شوی به‌ موقع اتصالات، جهت جلوگیری از خوردگی و پوسیدگی لوله‌ها و اتصالات، تنظیم فشار عملگرها از طریق تنظیم شیرهای مسدود کننده، توجه به هواگیری دقیق، انتخاب شیرآلات مناسب سیالات داغ و ضخامت انتخابی این محصولات از سری نکات قابل توجه در صنایع بزرگ است.

گاهی در برخی از مناطق پس از مدتی شیرآلات صنعتی دچار خوردگی‌های خارجی به صورت پراکنده می‌شوند که اغلب به دلیل وجود گازهای اسیدی و دیگر گازها مانند گاز کلر است که باید توجه کرد شیرآلات را از معرض آن‌ها دور نگه داشت و یا در صورت عدم امکان، محافظ‌هایی در اطراف آن‌ها تعبیه کرد.